Rabu, 14 Januari 2015

ENVY

Seumur hidup, pernah tak korang envy dengan kehidupan orang lain? 

Envy dengan kecantikan orang lain.
Envy dengan kekayaan orang lain.
Envy dengan kepandaian orang lain.
Envy dengan kebahagiaan orang lain.

Aku selalu. Aku selalu envy dengan kehidupan orang lain. Envy sangat-sangat.

Paling aku envy dengan kecantikan orang lain. Bila kita cantik, automatic ramai yang sukakan kita. Sedangkan aku yang tak berapa nak cantik ni, takda orang yang nak.
Pernah tak, bila kau sukakan seseorang dan kau dapat tahu, seseorang tu sukakan kawan kau sebab dia cantik dan kau tak. Pernah tak? Pernah tak? Aku pernah. Selalu.
Boleh bayangkan tak sakit dia macam mana?

Aku tak cantik.
Aku tak pandai nak melawa.
Aku tak pandai berfesyen.
Aku tak pandai nak berlembut.
Aku tak pandai nak senyum.
Aku tak pandai semua tu.

Aku taknak mekap sebab aku nak org suka mcm mana aku, bukan macam mana aku after mekap. Tapi mostly aku nampak, semua org suka perempuan mekap. Kenapa?
Aku taknak berfesyen sebab aku nak org suka aku yg sederhana, bukan yg terlalu uptodate dlm berpakaian. Tapi kenapa dorang suka org yg cantik berfesyen?
Aku taknak berlembut, aku taknak senyum sebab aku nak org suka aku tanpa aku tergedik-gedik tak tentu hala, sebab aku nak orang kenal siapa aku yang sebenar, bukan ape aku yang ada didepan. Tapi kenapa dorang hanya cari org yg suka beramah? Sombongkah aku? Ya. Aku sombong.

Aku envy bila semua org bahagia disamping pasangan masing-masing dan aku di sini. Alone.


Tapi apa yang aku perlu tahu.

Yakinlah Aishah, setiap perancangan Allah adalah setepat-tepat dan sebaik-baik perancangan. Sabar. Mesti ada hikmah. Cepat atau lambat. Percayalah.
Bersabar. Kau perlu tahu, yang kau bukan keseorangan di sini.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan