Selasa, 24 Julai 2012

Akhirnya cita-cita aku pada hari pertama puasa tercapai. Awal-awal lagi aku niat, pada satu Ramadhan nanti aku nak bacakan Yassin untuk dia. Lantaran sesuatu penghalang yang menghalang aku, terpaksa aku tunda hingga ke hari ini. Sebak rasa hati ketika melafazkan satu persatu ayat dalam Surah Yasin tersebut. Serak suara aku ketika aku. Tapi aku kawal sebaik mungkin agar rakan sebilikku tak sedar apa yang berlaku. Selama ini aku ego. Aku ego untuk mengakui betapa lemahnya aku dalam dunia ini. Tapi aku sedar untuk kelemahan itu. Aku atasi kelemahan itu dengan berubah! Ya! Aku janji untuk belajar untuk berubah!

Dalam diam, aku cuba kumpulkan kembali kekuatan diri yang kadangkala hampir tipis! Dalam sedar tak sedar, terasa baru semalam aku kehilangan dia. Dalam tak sedar, dia telah lama meninggalkan aku sendiri. Aku kuat! Aku tabah! Pada kasarnya sahaja. Tiap kali aku merinduinya. Aku pejamkan mata. Pejam mata rapat-rapat. Aku tak biar air mata tu jatuh lagi. Tapi tiap kali itu, tiap kalinya aku gagal simpan air mata tu.

Cinta yang tak pernah aku ungkapkan dulu, masih kekal dalam hati. Dan aku tahu dia juga cintakan aku pada sejak aku muncul dalam hidup dia sedari dulu hingga kini. Maafkan aku andai aku tak cukup kuat! Maafkan aku andai satu hari nanti, aku tersungkur angkara rindu yang teramat. Maafkan aku andai satu hari nanti, janji yang aku metrai, tak pernah aku tunai. 

Maafkan aku. 

Alfatihah untuk dia yang aku cinta. Selamat Menyambut Ramadhan. Ramadhan juga yang saksikan kepergian kau dari hidup kami semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan